januari 15, 2021

Iteam bygger plattformen som kan förbättra både klimatet och lönsamheten för transporterna

Iteam bygger plattformen som kan förbättra både klimatet och lönsamheten för transporterna

Iteam utvecklar och testar den digitala plattform som Predictive Movement tar fram. Genom strategi, kod och kultur skapar Iteam hållbara tekniska lösningar tillsammans med användaren. Vi tog en pratstund tillsammans med Iteams vd och grundare Christian Landgren för att höra mer om honom, Iteam och deras syn på projektet.

Kan du berätta lite om dig själv och Iteam?
– Jag är programmerare i grunden och kommer från tekniksidan. Iteam startades av mig och ett par gymnasiekompisar när vi var i 17-årsåldern för 25 år sedan. Vi har hållit igång sen dess och alltid haft samma utgångspunkt – att med teknikens hjälp försöka lösa stora och viktiga problem.

– Iteam är en innovations- och digitaliseringsbyrå som bland annat hjälper företag med att få ett digitalt mindset och att skapa högpresterande och autonoma team med hjälp av agila arbetsmetoder (vilket betyder att arbeta lättrörligt och utforskande för att lösa problem och utveckla nya idéer, processer och erbjudanden, red. anm). Men vi är också ofta operationellt aktiva i uppdrag där vi producerar allt – ifrån appar till system, till AI-lösningar.

Efter att ha läst om din och Iteams resa får vi intrycket att ni har begränsats av ”tekniken i er tid” – ni var 10 år tidiga med CRM-system, ni var 10 år tidiga med streamad musikspelare. Vad har detta gett er för insikter i hur ni utvecklar Predictive Movements plattform?
– Personligen har det så klart varit frustrerande att vara fel i timingen i teknikfrågor. Man ser vad som kan göras och uträttas med teknikens hjälp och så tycker man – varför gör vi det inte bara?

– Predictive Movement är ett sätt att bygga lösningen på ett samhällsproblem. Jag ser projektet som ett led i att utbilda marknaden och ta med andra på aktörer på resan. Klimatkrisen gör att vi måste snabba på i omställningen av samhället. Det vi pratat om i visionerna för Predictive Movement är tekniskt möjligt redan idag och det var möjligt redan när vi satte igång projektet. Människor och organisationer måste vara villiga att kliva på förändringståget och vara en del av lösningen.

Även konkurrerande företag som anpassat sig till dagens marknad?
– Vi hoppas att marknaden för transporter inte ska se Predictive Movement som en konkurrensnackdel och ett hot – snarare som en möjlighet. Vi har namngett projektet Predictive Movement, och det är lite av en ordlek. Movement kan betyda förflyttning men det betyder även rörelse i den meningen att vi tillsammans strävar mot en förbättring av samhället. För att projektet ska bli framgångsrikt är vi beroende av att andra vill vara en del av den rörelsen.

– Med Covid-19 har vi sett att e-handeln ökar markant, samtidigt får transportföretagen stora problem med att leverera med lönsamhet. Vi ser även nya konkurrensförhållanden uppstå när globala aktörer kommer in och konkurrerar på lokala marknader. Med dessa nya affärsförhållanden kan man inte som företag stå stilla och se på när världen förändras. Predictive Movement skapar möjligheten att få bättre lönsamhet i olika typer av transporter och samtidigt göra branschen mer klimatsmart. Jag vill att färre aktörer ska vara rädda för utvecklingen och istället hänga med och ta del av denna typ av innovationsprocess.

Vad ser ni för potential i projektet utifrån ett samhälleligt perspektiv? Vad hoppas ni kan uppnås?
– Predictive Movement är ett av de första, riktiga stora infrastrukturprojekten inom den digitala arenan. Det är en standard och en infrastruktur som skapar nya förutsättningar och låser upp olika affärsmöjligheter. Jag hoppas att open source-plattformen Predictive Movement ska kunna leva vidare oavsett vilken form den får. Jag hoppas att nya innovationer kan uppstå ovanpå det ramverk vi gemensamt nu bygger. Att det blir som ett kooperativsystem för ett helt land där vi tillsammans skapar ett nytt operativsystem för transporter.

– Vi hoppas också att Predictive Movement ska kunna bidra till friheten i samhället. Med flygande och självkörande bilar, drönare och en utbredd elektrifiering kommer det behövas en infrastruktur som får enheterna att samverka.

Sist men inte minst, vad ser ni mest fram emot inom ramarna för projektets snara framtid?
– Vi kan i teorin hålla på att bygga systemet hur länge som helst genom att förbättra och tweaka vissa funktioner. Men i slutändan ger det inget värde. Systemet måste testas skarpt för att se hur det tas emot externt.

– Vi ser också fram emot att utöka komplexiteten i systemet i och med ett planerat test detta år, då vi ska transportera människor. Dessutom ska vi i slutet av året även koppla in drönarleveranser inom ramen för projektet. Predictive Movement är på väg att kliva in i sin mest spännande projektfas hittills och det är jättekul att vara med på den resan.

Christian Landgren, vd och grundare, Iteams